Pemolo

Monday, December 15, 2008

Ramlan & Reformis nyaa...& Anwar & Khalid & Tian Chua dan dot dot dot

mayangperapu.my
Tiba-tiba saja nama Ramlan naik. Menjadi buah mulut. Siapa Ramlan? Dia bukan Ramlan(g) Poringin.

Ramlan seorang pejuang. Seorang pejuang dalam sebuah negara aman, Malaysia.

Agak pelik, sebuah negara yang begitu aman dan begitu makmur seperti Malaysia melahirkan begitu banyak pejuang hari ini, di merata-rata. Ini termasuklah pejuang paling unggul abad ini, Anwar Bin Ibrahim. Yang mana kehebatan perjuangan telah mengatasi barisan pejuang-pejuang dan pahlawan-pahlawan tanah air daripada dulu, sebelum merdeka sehinggalah era selepas merdeka. Apa yang diperjuangkannya adalah sesuatu yang tidak dapat dijawab kerana terlalu hebat Anwar Ibrahim ini, malah telah melebihi indeks tandaan erti perjuangan itu sendiri.

Itulah yang didokong oleh sebahagian besar penyokong Parti KeAdilan Rakyat. Alasannya ”Kuasa Rakyat & Hak Rakyat!”. Hebat.

Nama Ramlan Abu Bakar tiba-tiba saja mencanak naik. Beliau menentang Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, sorang Tan Sri! Strateginya untuk berkombat ala gerila memang mencerminkan darah perjuangannya. Apatah lagi caranya untuk bermogok, berbogel itu sudah dapat mentakrifkan definisi keberanian yang paling amat melampau. Melangkau keberanian-keberanian pahlawan-pahlawan yang pernah dilahirkan.
Ramlan Abu Bakar adalah pengerusi Gerakan Reformis Rakyat Malaysia (Reformis), yang beranaknya juga daripada Parti KeAdilan Rakyat (PKR). Dia ahli PKR yang sentiasa menyematkan logo PKR di mana-mana. Yang peliknya dia mengisytiharkan perang terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang juga seorang PKR untuk membuat serang hendap berbogel kepadanya, malah lebih pelik dia mencabar Pemimpin Tidak Terbanding PKR iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya, ”sebelum ini sering diuar-uarkan Anwar adalah pembela bangsa, negara dan rakyat”, tambahnya, ”Slogan ’Kuasa Rakyat’ yang dilaungkannya hanya manis mulut di bibir sahaja. Anwar pandai memanipulasi rakyat dengan kepandaian berkata-kata dan pidato supaya rakyat memilih dia”. Kini Ramlan menyifatkan "Anwar Ibrahim sebagai seorang pendusta, hipokrit dan munafik!"
Berat tuduhan Encik Ramlan ni kepada Anwar. Lebih berat daripada tuduhan Ezam Mohd Noor dan Lukman NorAdam (juga bekas-bekas PKR) kepada Anwar. Lebih hebat dia daripada Ezam dan Lukman (yang setelah maki hamun UMNO sampai tak cukup padang, hari ni teringin dapat tempat dalam UMNO balik). Mungkin dia terlupa bahawa Anwar Ibrahim adalah seorang pejuang yang maha hebat! gamaknya.

Ramlan tambah lagi, ”Anwar bijak mempengaruhi rakyat tetapi hasilnya jelas dilihat hari ini, bukan kebajikan yang diberikan tetapi kezaliman yang diberikan kepada rakyat!”. Malah dia sehingga membuat perbandingan,”Jika kami berbogel pun ianya tidaklah melibatkan kesejahteraan rakyat kerana rakyat masih kekal seperti biasa tetapi perbuatan menipu rakyat dan melakukan kezaliman ke atas rakyat ( perbuatan Anwar dan Khalid ) akan memberikan kesan kepada rakyat!”.
Ditambah lagi, nama Yang Berhormat Tian Chua juga yang tidak kurang darah pejuangnya itu dikatakan pula sebagai seorang Ahli Parlimen yang tidak mampu pun menyelesaikan satu masalah lif rosak di Sentul Utama, dalam kawasan Parlimen Batu. "6 Bulan dah", katanya.
”Seharusnya sebelum menjanjikan sesuatu mereka perlu membuat kaji selidik terlebih dahulu dan menentukan apa perkara yang boleh mereka lakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan,” kata Ramlan lagi sebagai merujuk janji-janji manifesto Pakatan Rakyat (PR) semasa Pilihan Raya Umum ke-12 yang lalu.

*Encik Ramlan mungkin terlupa jasa Anwar yang berjaya menurunkan harga minyak dunia termasuklah kat Malaysia ni sambil pakai "rayban" je...siap tunjuk-tunjuk lagi...


Maka lahirlah seorang lagi Pejuang dalam Parti KeAdilan Rakyat. "RE..FOR..MAAA.....???"

- Pening memikior...

No comments:

Post a Comment