Pemolo

Thursday, August 18, 2011

DAWAMA memalukan Melayu. Nak tutup ke?

mayangperapu.my

1. Apabila kita jalankan perniagaan, contoh seperti pengangkutan bas dan bas kita pula pergi-balik2 sentiasa sarat dengan penumpang. Tiba-tiba kita umumkan perniagaan kita rugi. Bodoh ke apa?

2. DAWAMA menjalankan perniagaan percetakan langsung untuk DBP. Tak perlu susah payah mencari customer. Kerja dia cetak tak putus-putus sebarang permintaan dari DBP. Tak perlu pening-pening kepala susah payah minta sedekah ke sana ke mari.

3. YAB TPM baru-baru ini mengumumkan bahawa Malaysia berada di ranking 23 dunia daripada 110 negara dengan jumlah penerbitan buku tahun lepas mencapai 16,000 tebitan baru. Usaha penerbitan buku ini begitu digalakkan dan diklasifikasikan penting (3M - Membaca, Menulis, Mengira) untuk ditingkatkan lagi oleh kerajaan dalam program transformasinya.

4. Hairan, alih-alih DAWAMA yang ber CEO dan punya Lembaga Pengarah ini kata "syarikat percetakan selamat" tu rugi? Difahamkan bahawa sejak 2002 lagi ramai staf DAWAMA dikatakan tidak dimaklum pun tentang prestasi DAWAMA. Mereka ini yang seramai 300 orang lebih saja pun tak mampu diuruskan dengan baik oleh Lembaga Pentadbiran & Pengurusan DAWAMA. Bagaimana bos-bos besar ini dipilih, sedangkan mereka ini tak mampu pun menguruskan syarikat selamat ini dengan baik pun sehingga mengalami kerugian. GILA!

5. Dikatakan ada ura-ura bahawa staf DAWAMA yang 300 lebih tu akan diberhentikan (notis @ surat belum dikeluarkan). Dengar kata juga buku di galeri DAWAMA sekarang didiskaunkan begitu hebat untuk menampung overhead semasa DAWAMA. Kalau begitulah keadaannya Mayang jangkakan bahawa itu strategi perniagaan untuk gulung tikar. DAWAMA hendak ditutup ke?

6. Sebagai seorang Melayu, Mayang begitu amat sedih dan rasa amat malu kerana syarikat 100% melayu dan paling mudah perniagaannya malah dijaga dengan baik oleh kerajaan boleh jadi sampai bernasib sebegitu. Apakah tiada cara lain? Syarikat percetakan sebegini sepatutnya dinilai strategik malah sepatutnya juga boleh dijadikan tarafnya dalam kategori GLC. Percetakan dan Penerbitan ini adalah bidang perniagaan yang besar keuntungannya. Jutaan nilainya.

7. Cuma DAWAMA ini mungkin diurus oleh orang-orang yang bodoh saja. Kalau tak bodoh pun, mungkin ada sebab lain.

*Betul-betul menyusahkan orang lain. Susahkan kerajaan jugak. Kerajaan pulak nak buat apa? - Tolong check cepat sikit, ni cerita lawak apa la dalam DAWAMA ni.

No comments:

Post a Comment