Pemolo

Thursday, March 15, 2012

LOJI RADIASI ELEKTROMAGNETIK LIM GUAN ENG DI BATU KAWAN!

mayangperapu.my


1. Lynas seperti kata pakar daripada Pas, Dr Che Rosli Che Mat (Ahli Parlimen Hulu Langat) adalah tidak merbahaya, malah akan membawa pembangunan di Gebeng. Seperti juga PKR yang terjerit-jerit mahukan isu ini dinampak busuk oleh masyarakat, sekufunya Lim Guan Eng dalam satu himpunan di Padang Kota telah memprovokasikan Lynas ini dan telah menimbulkan kemarahan sesetengah pihak bilamana bagi menutup isu Bayan Gate (Bayan Mutiara) berbilion ringgit yang dimonopoli keputusan oleh beliau sendiri sebagai Ketua Menteri, ExcoTanah, Pengerusi CMI dan Pengerusi PDC, beliau telah dengan sengaja mengalihkannya kepada UMNO dengan isu lain.
2. Sebagai perbandingan, sebenarnya Lim Guan Eng sendiri telah mengimport loji yang lebih merbahaya berbanding Lynas ke dalam kawasan penempatan di Batu Kawan. Sebuah loji yang dibangunkan oleh Bosch Group dengan pelaburan RM 2.2 bilion ini pada 9 Mac 2012 lalu dilaporkan telah pun membayar 20% pendahuluan bagi tapak 32.2 hektar dengan nilai RM11.6 juta.
3. Bagi sesebuah kawasn penempatan penduduk, loji solar panel ini akan memberi kesan yang jauh lebih merbahaya daripada Lynas. Pada tahun 2010 pembangkang telah pernah mengaitkan kilang seakan-akan yang sama di Ipoh sebagai amat merbahaya sedangkan kilang berkenaan dirancang dibangunkan di kawasan perindustrian, sebaliknya di Pulau Pinang ini, mereka sendiri telah membawa masuk loji jenis radiasi magnetik ke dalam kawasan kependudukan yang ramainya terdiri daripada orang-orang India dan melayu di situ. 
4. Bahayanya radiasi elektromagnet ini mengikut pakar adalah menyamai kesan bahaya penggunaan handphone dalam kadar masa lama bilamana radiasi ini mampu mengubah 5% sel kanser aktif  kepada 95% sel kanser aktif. Ia juga mampu menerbitkan penyakit Alzheimer’s, Multiple Scelerosis & Parkinson’s bilamana bagi 2 minit pancaran radiasi elektromagnetik ini sahaja akan mampu melemahkan sel darah sehingga mengakibatkan protein dan racun/toksin bocor dan kemudiannya masuk ke otak yang merupakan penyebab mengembangnya penyakit berkenaan.
5. Selain dari itu, radiasi ini ini juga boleh menyebabkan bocoran hemoglobin yang berperanan membawa oksigen ke seluruh tubuh yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan batu ginjal. Ibu-ibu hamil juga mudah terangsang dan boleh menyebabkan kandungan menjadi cacat. Sistem pertahanan badan juga akan semakin lemah bila mana radiasi ini akan menyebabkan kerosakan kepada DNA. Di Jerman sendiri media lancet pada tahun 1998 telah menyatakan bahawa tekanan darah pada sabjek yang diteliti meningkat kepada 5-10Hg dan ini boleh menyebabkan risiko tinggi stroke atau serangan jantung!
Persoalan mayang, Lim Guan Eng sebagai wakil pembangkang sebenarnya lebih memainkan sentimen politik bagi memburuk-burukkan Lynas yang hakikatnya tidak merbahaya  (seperti kata pakar Dr Rosli Che Mat Pas) jika dibanding dengan apa yang cuba dibangunkannya ke dalam penempatan penduduk di Pulau Pinang ini. Ada sesuatu yang cuba ditutup oleh beliau kepada rakyat dengan mengwar-warkan kulit yang cantik saja sebaliknya kesan buruk sengaja diselimut dengan begitu tebal dengan tujuan agar rakyat tidak terperasan kezaliman yang akan dibawa beliau.
Persoalannya apakah motif Ketua Menteri berasal dari Melaka ini selain daripada hanya membuat keuntungan! Zahirnya seolah nampak membawa masuk pembangunan tapi batinnya??? Niat apa sebenarnya yang bersarang di hati LGE ini. Mayang amat merasakan penduduk Pulau Pinang khususnya di Batu Kawan dan Juru patut melakukan sesuatu bagi masa hadapan kehidupan lestari mereka di situ. Janganlah dibodohkan oleh manusia bernama Lim Guan Eng ini lagi yang semakin hari semakin jelas pembohongan dan kezaliman yang cuba disembunyikannya. Dia ini adalah seorang Monster!

No comments:

Post a Comment