Pemolo

Thursday, November 20, 2008

Najib & Hisham


1. Dato' Najib, Timbalan Presiden UMNO yang akan menaiki takhta Presiden awal tahun depan. Minggu lepas beliau membuat kenyataan tentang ekuiti bumiputera. Ekuiti 30% tu seciput jika hendak dibandingkan dengan 60-70% bumiputera di Malaysia. Pandangannya bahawa 30% ekuiti bumiputera dalam DEB perlu dinilai semula. Gambarannya seolah ianya akan dikurangkan dari masa ke semasa sedikit sebanyak mengurangkan rasa hormat saya kepadanya. Marah mungkin. Sedangkan penguasaan kekayaan Melayu hanya 18-20% dalam negara "Malay"sia!!! Siapa yang terhutang siapa?

2. Dulunya Dato' Hishamuddin Hussein mencium keris sebelum PRU-12. Selepas PRU-12 dia meminta maaf kepada bukan melayu, kepada rakyat. Lemah lutut saya. Rasa marah, rasa hilang maruah. Adalah tidak perlu permohonan itu pun apatah selepas PRU yang sudah tidak ada kesan apa2 lagi!

3. Kedua-dua ini tidak sepatutnya dibuat. Tidak perlu pun disentuh. Sebab itu saya katakan pemimpin-pemimpin membuat lompong-lompongnya sendiri. Lompong yang akan masuk angin dan membuncit. Tikus akan berlari-lari di dalamnya. Harapkan siapa untuk menimbus lompong-lompong ini? Benarlah satu perbuatan yang membuang masa orang-orang lain.

4. Kita tidak perlu kepada pemimpin-pemimpin Melayu yang pengecut dan satu hala. Banyak cara lagi yang tuan2 boleh buat dengan pendekatan yang bijak. Bukan tindakan bodoh!!!

No comments:

Post a Comment