Pemolo

Friday, September 30, 2011

HUDUD RECYCLE ALA-PAS

mayangperapu.my
‎23 April 2011


1. Kelantan sehingga hari ini adalah negeri termiskin (selain Kedah), begitu pula peratusan pengidap HIV adalah yang tertinggi di Malaysia walaupun selepas 23 tahun Parti Kebajikan (dulunya menggunakan “Islam”) Se-Malaysia memerintah negeri itu. Malah masalah asas air rakyat setelah pernah dibantu oleh kerajaan pusat beratus-ratus juta sehingga ke hari ini tidak dapat diselesaikan sedangkan sumber kekayaan negeri dari sehari ke sehari semakin merosot khususnya balak. Ke mana?

2. Dalam manifesto Pilihan Raya Umum 1990, Pas berikrar akan melaksanakan Hukum Hudud di Kelantan jika memerintah negeri itu (Manifesto Pilihan Raya Pas bertajuk Program Pas Negeri Kelantan 1990). Tiba-tiba pada 25 Jun 1999 Nik Aziz antara lain berkata, “Pas Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa...”.

3. Haji Abdul Hadi pernah mengeluarkan kenyataan jika Pas memerintah Terengganu, keesokan harinya sebelum ayam berkokok, Hudud akan dilaksanakan. Selepas itu bila dapat memerintah Terengganu beliau menyatakan bahawa hudud hanya 0.0001 (peratusan yang begitu kecil) daripada Al-Quran maka tak perlu dilaksanakan.

4. Resolusi mengenai pengguguran negara Islam kepada hanya negara kebajikan juga dibuat oleh Pas sendiri (semasa mukatamar), bukan oleh orang lain. Dan tiba-tiba Nik Aziz bercakap tentang pelaksanaan Hudud selepas 23 tahun Pas memerintah Kelantan!? Beliau yang digelar ulama, yang berkelulusan hanya Bahasa Arab tidak mampu menyelaras malah melaksanakan bidang ilmu yang merangkumi undang-undang syariah, usuluddin, baitulmal dan zakat, fikah serta hadis. Maka sebab itu draf Hudud yang dibazirkan dengan nilai RM250,000 oleh Pas (difahamkan tidak sampai pun 30 muka surat) yang diupah kepada ilmuwan-ilmuwan Asia Barat yang tidak diiktiraf oleh ulama-ulama sana (dulu) dibakul sampahkan begitu sahaja sebab terlalu banyak persoalan asas dalam menepati 15 syarat pelaksanaan hudud sebenar tidak pun mampu dijawab. Sebagai contoh, seperti yang dibangkitkan oleh Tun Mahathir: Jika seorang islam dan seorang bukan islam mencuri, adakah orang islam akan dipotong tangan dan orang bukan islam itu hanya dipenjarakan? Dimanakah asas keadilan prinsip sebenar Hudud Islam itu berbanding hudud ala-Pas? Persoalan ini tidak pun dapat dijawab oleh Nik Aziz malah menyalahkan pihak lain dengan alasan-alasan retorik, seperti biasa.

5. Oleh sebab kononnya "baju" mereka adalah "baju Islam", maka hanya mereka sahaja yang layak untuk berkata tentang Islam dan apa sahaja yang keluar dari mulut pemimpin mereka semuanya adalah "fatwa" kononya. Sikap taksub kepada perjuangan yang walaupun songsang ini, membuatkan sebilangan penyokong Pas ditipu bulat-bulat tanpa kompromi! Percaya pulak tu, waima mengkafirkan orang-orang Islam lain, sedangkan "Sejarah hidup" Pas selama ini memang sering berdolak-dalik dalam apa jua perkara yang berkaitan dengan Islam.

6. Jika pun jika Pas benar-benar mahu melaksanakan hukum hudud bagi menegakkan kononnya Islam oleh Pas sepatutnya bukan Kelantan sahaja yang patut dihududkan. Negeri-negeri lain dibawah pakatan mereka juga patut dihududkan. Pas bukan bertanding di Kelantan sahaja!

*Sedangkan di Malaysia UMNO dalam menerapkan prinsip “Maqasid Syariah” mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda telah lama mendahului slogan kosong Pas itu!

No comments:

Post a Comment