Pemolo

Monday, June 4, 2012

PENYATUAN ISLAM ALA PAS NIK AZIZ

mayangperapu.my
written on May 19, 2012

1. Tentang penyatuan orang Islam rasanya UMNO dah cadang lama dulu. Pas tolak dengan macam-macam alasan, bukan stakat memandang sinis malah menghina & mencerca. Menerima tindak balas saudara Islamnya sebegitu, UMNO pun senyap tetapi tidaklah menutup pintu. Tiba-tiba saja orang yang sama yang mencerca usaha itu dulu, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyebut-nyebut tentang muzakarah ini pula. Beliau tiba-tiba menggunakan perkataan "mencadangkan" muzakarah bersama UMNO diadakan sebelum pilihan raya umum ke-13 (PRU-13). ??? ( Pada ketika angin sepoi pun tak ada dari UMNO ). Tercengang UMNO macam baru lepas mimpi. Sebagai orang Islam, UMNO walaupun telah dikhianat dulu masih bersangka baik dan sedang mempertimbang menerima salam berkenaan demi kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara.

2. Tiba-tiba juga belum pun apa lagi, Nik Aziz Menteri Besar Kelantan bagi syarat tak tentu pasal dan menegaskan UMNO perlu mematuhi beberapa perkara yang akan ditentukan oleh Pas sekiranya ingin bersatu dan mencapai kesefahaman. (Eh! Dia yang tiba-tiba sebut tentang muzakarah, tiba-tiba dia pulak bagi syarat?), katanya "Kalau UMNO nak bersatu (dengan Pas), tukar dasar kebangsaan dia, bubuh (letak) Islam. Bukan buat keputusan secara berseorangan, tetapi perlu buat secara rasmi bahawa UMNO tukar dasar kebangsaan kepada Islam". Perlu Mayang sebut perkara ini dibangkitkan oleh Nik Aziz ketika Ulama Muktabar di negara ini mempersoalkan nama Islam pada Parti Pas yang disalahguna imejnya oleh Pas sebagai seolah "agama Islam" dan ini salah. Tetapi tiba-tiba dia pulak masuk campur rumah tangga orang lain dengan bagi syarat itu ini, pelik! 

3. Semua orang tahu jelas bahawa dasar UMNO adalah Memartabatkan Islam, Memaruahkan Bangsa Melayu serta menjaga Hak dan Mempertahankan Tanah Air. Yang menyebut-nyebut "Kebangsaan" kepada UMNO tu hanya Pas khususnya Nik Aziz. Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu itu hanya nama. 
Kalau namanya Nik Aziz tak perlu pun letak nama Nik Islam bagi menggambarkan dia Islam, begitu juga Najib. Tak perlu letak Islam dalam namanya. 

4. Lebih pelik lagi, Nik Aziz kata, "UMNO kena terima Pas sekali dengan pakatan (pembangkang). Bila UMNO dah ubah dasarnya, mereka kena bersama dengan pakatan". Dia lupa ke Pakatan tu termasuk DAP yang anti-Islam dan PKR yang liberal-pluralis? Eh-eh! dia pulak suruh orang masuk Pakatan merepek dia... Betul lah amat lawak Mursyidul Am ni. ( Mursyidul Am TIBAI pun tak selawak ini )
Ini bukan ikhlas namanya tapi main-main, nak jadikan isu daripada sentimen. Tujuannya tidaklah lain untuk mencipta bahan untuk kempen nanti.

5. Kesimpulannya adalah mudah. Sebenarnya kenyataan Nik Aziz walaupun bunyinya macam nak berbaik-baik tetapi itu bukanlah cadangan tetapi SENTIMEN. Sengaja dibangkitkan untuk menutup mulut ahli-ahli Pas yang mahukan penyatuan Melayu-Islam dan juga untuk memerangkap UMNO. Nanti dia katalah, UMNO yang tolak. Nik Aziz ini semuanya berkisar mainan politik kuasa, bukannya semangat agama yang betul seperti apa yang Rasulullah SAW anjurkan. Ulama Ikhlas jenis apa macam ni?
"Masa dia rasa dia kuat, dia sombong, bongkak, riak, takbur tolak mentah2 ajakan perpaduan Melayu-Islam. Tapi bila rasa ada banyak isu terutama bila anak buah sendiri persoal DAP yang berterusan menolak Islam & hudud secara  tegas dan PKR pulak yang berjinak-jinak dengan LGBT dan pluraisma Agama yang dia tersokong, tiba-tiba dia bikin Sentimen baru. Semuanya bila dia mula rasa tren sokongan orang Islam dah tak menyebelahi dia dan pakatan peningnya"

Sepatutnya syarat yang sama dikenakan kepada DAP supaya meninggalkan sekularis & menjulang Islam dalam perlembagaan mereka sebelum Pas sepakati mereka. Begitu juga kepada PKR. Seperti PKR, DAP begitu teruja kepada liberalisme & pluralisme kenapa? Pendasar-pendasar mereka walaupun kulit luarnya pelbagai tetapi mereka bersatu pada agama mereka, Nasrani. Mungkinkah mereka ini akan menjulang Islam? Karpal Singh kononnya tersasul. Tapi itulah agendanya. Perdana Menteri bukan melayu? Tapi agamanya apa?

Kenapa Pas tergamak menuruti mereka ini & melaknat saudaranya sendiri? Arah Pas ini ke mana sebenarnya? 


No comments:

Post a Comment