Pemolo

Monday, June 4, 2012

PAS YANG ASSABIYAH

mayangperapu.my
written on May 21, 2012



"Misalnya salah tanggapan mengenai perkauman sehinggalah kepada apa yang disebut sebagai assabiyah. Jangan kita tersalah erti. Assabiyah ini maksudnya kita taksub dan hidup berpuak-puak dalam kalangan sesama kita lalu berkelahi sesama sendiri. Itu hukumnya HARAM. Tapi bila kita taksub pada bangsa kita sendiri sehingga orang mencaci bangsa kita lalu kita bangkit menentang, itu tidak mengapa". - Harussani Zakaria. Ingatannya lagi,"Ingatlah firman Allah, "Jika kami kehendaki, kami hapuskan bangsa ini dan kami kami gantikan dengan bangsa lain"". 



Disebut "bangsa".

“Barangsiapa yang tidak memperhatikan kepentingan kaum muslimin, maka ia bukanlah termasuk di antara mereka, dan barangsiapa yang tidak berada di waktu pagi dan petang selaku pemberi nasihat bagi Allah dan Rasul-Nya, bagi kitab-Nya, bagi pemimpinnya dan bagi umumnya kaum muslimin, maka bukanlah ia termasuk di antara mereka.” (HR Thabrani).

Dalam negara ini, siapakah "Kaum Muslimin"???. 
Melayu itulah Kaum Muslimin.

1. Perlu saya sebut bahawa ingatan Allah ini telah berulang-ulang kali berlaku dalam sejarah peradaban dunia, semenjak Adam a.s hingga ke Musa a.s, malah banyak lagi. Begitu juga pada kaum nabi Lut a.s yang mana kaumnya dihilangkan dari muka bumi kerana mungkar berbudaya songsang di Kota Sodom. Juga berlaku selepasnya dalam peradaban moden bilamana bangsa-bangsa tertentu dihilangkan apabila pengamalan mereka lari dari syariat sebenar. Hanya yang beriman di kalangan bangsa itu yang diselamatkan.

2. Perkaitan bangsa dan kebangsaan inilah yang diulang sebut oleh Nik Aziz tentang "Kebangsaan" melayu itu. Itulah yang diminta dia untuk dibuang sedangkan dia sendiri pun seorang Melayu. Begitu pula segala ustaz atau tidak ustaz Pas, segala pemain-pemain politik Pas, semuanya Melayu! 
"Mananya Negro-Islam?, mananya Mat Saleh-Islam?, mananya Arab-Islam?" 

3. Assabiyah yang sebenar adalah "berpuak taksub" yang melihat hanya diri puaknya betul walaupun sebenarnya tidak benar. Inilah yang salah yang sepatutnya dibuang dan digantikan dengan persaudaraan sesama Islam dengan mendahulukan keikhlasan.

# Membenci dan meghukum saudara Islam yang tidak sealiran sebagai "kafir" tidakkah Assabiyah puak yang membuat tuduhan itu?

"Bukan daripada kalangan kami orang yang menyeru kepada assabiyyah dan bukan daripada kalangan kami orang yang berperang atas dasar assabiyyah dan bukan daripada kalangan kami orang mati kerana assabiyyah"(HR Abu Dawud)

"Sesiapa yang menyeru kepada assabiyyah, seolah-seolah dia menggigit kemaluan bapanya (diriwayatkan di dalam Mishkat al Masabih)

"Tinggalkanlah (assabiyyah) kerana ia busuk" (HR Muslim dan Bukhari)

Wallah hu a'lam.







No comments:

Post a Comment