Pemolo

Monday, June 4, 2012

"FASIK!", kata MUFTI

mayangperapu.my
written on May 21, 2012
Memetik kata-kata Mufti Harussani Zakaria; 

1. Apabila timbul bermacam-macam fatwa, kita tidak boleh biar jika ia boleh mengancam perpaduan.

2. Kita lihat bagaimana ada fatwa mengatakan orang undi parti ini masuk syurga, undi parti itu masuk neraka. Apakah syurga neraka ini kita punya?

3. Nabi sudah kata bahawa orang itu masuk syurga bukan kerana solatnya atau puasanya tetapi rahmat Allah. Jadi tidak usahlah kita berbalah. Tidak guna kita bercakap berlapikkan al-Quran tetapi perbuatan kita lain. Jangan kita permainkan agama.

4. Kadang-kadang kerana kita cenderung untuk memainkan agama, sampai ke dalam khutbah pun kita mengumpat sehingga kita dilihat menjadi "FASIK".

5. Sepatutnya menjadi khatib, kita wajar menjadi contoh, tetapi bagaimana orang hendak ikut jika kita memaki-hamun dan mengumpat orang? Itu perbuatan "FASIK".

6. Sebab itu dalam apa juga diskusi, soal politik kita ketepikan seboleh mungkin.

7. Kalau mahu bincang politik, kat Parlimen pun boleh. Kalau kritik cara jalankan ekonomi tidak betul, bincanglah dan tunjuk alternatif lain supaya ia betul. Bincang di Parlimen.

8. Tapi tuntutan ke arah muzakarah ini sewajarnya dilihat kepada keperluan mengenai kepentingan umat Islam. Alangkah baiknya kalau ia tidak dibayangi soal politik sangat. 

Tapi nampaknya ia bersyarat?







No comments:

Post a Comment